Båten vår

En liten presentasjon av båten vår. Som vi har hatt siden 1980. I løpet av årene har den gitt oss så mange gleder. Enten det er ut for å slikke sol, reke rundt omkring, eller fisketurer.

Vi har skrapet den, nesten hvert år, smurt den. Vi har banket blyteiner over revene, mens små rever har fått grease dyttet inn. I det hele tatt har vi stelt godt med den.

Jeg er i et kor som består av litt båtfolk, ikke så mange, men nok til at det er et lite båtmiljø. Det er derfor med glede jeg kan få presentere vår båt. Den er ikke stor nok til å dra på jordomseiling, men hvert eneste år er vi på tur rundt Barøy. Nesten som ei jordomseiling i miniatyr å regne. Flere ganger i året hvis været er bra.

Har også vært midt utpå Ofotfjorden og dratt kilovis med storsei. Dratt garn og fått kveite, ca 30 hg. Og rødspetter nærmere 60 cm lang.Opplevelsene er mange.

Skal ikke legge ut om alle opplevelser jeg har hatt med båten, men bare være fornøyd med at jeg HAR båt, og kommer meg på sjøen. Og, ikke minst, i tillegg til å være i et med i et kormiljø så treffer jeg mennesker som deler min interesse for båt og sjøliv.

Her er båten:

dscn8512-redDen årlige sjauen med skraping og smøring. Blyteiner er det noen av, og til våren blir det enda flere. Sist sommer, da greasen ga etter for det enorme vannpresset utenfra, under fart, måtte vi dytte dasspapir i revva. (Ikke «ræva» men «revva». Dvs sprekka i båten).  Men det holdt, utrulig nok. Vi fikk oss ivhertfall mange turer med papirdytt i båten.

dscn2849-fort

Her er jeg på tur og i ferd med å krysse Efjorden på tvers. Holder meg godt fast i motoren, en 8 hk Mercury.

dscn8584

Trenger ikke så stor båt for å ha komfort. Innlagt vann i båt er ingen selvfølge, men VI har det. Vannet er for salt til å drikke, men det er godt brukanes til å kjøle ned tærene på en varm sommerdag.

«Å hvor livet er herlig,……» (Som ho sa. Brura)

Legg igjen en kommentar

