Hvilke objektiv skal jeg velge.

Hei fotoentusiater der ute. Nå trenger jeg litt hjelp fra dere.

Jeg er i den heldige situasjonen, ser det ut til, at jeg kan gå til anskaffelse av etterlengtet fotoutstyr.  Det ser ut til at jeg har kr 20 tusen til disposisjon. Og dette skal gå til nytt kamera og objektiver.  Har bestemt meg for en Canon EOS 50D, men trenger selvsagt objektiver. Har et 18-55 mm f. 3,5 som fulgte med mitt Canon EOS 350. Dette objektiver er kun bra til blitz-bilder og til bilder med korte avstander. Til naturbilder er det ubrukelig.

Så nå er mitt dilemma hva jeg skal velge av objektiver. Canon selv leverer et objektiv 18-200 mm f 3,5. En test jeg leste hevdet at objektivet ikke yter kameraet rettferdighet.  Tamron har også et objektiv som Digital Foto omtaler som «verdens råeste zoom til speilrefleks» . Det heter AF 18-270 mm f 3,5. Kjenner dere til dette?

Så zoom-objektiv som i ovennvnte brennvidder er jeg svært interessert i. Men i tillegg er jeg ute etter et normalobjektiv eller en liten zoom som er lyssterkt nok til å fryse begevlsene i nordlyset, samt kveld og nattbilder forøvrig.

En mulighet er å velge en «komplett pakke» som FotoVideo  lanserer, kamera og et et Sigma-objektiv 18-50 f 2,8, filter, minnebrikke og fotobag. Da har jeg bare et par tusen igjen……..Men kan spare ei stund så jeg kan kjøpe men en større zoom senere.

Så folkens, hvilke erfaringer har dere med obejtiver fra Sigma og Tamron, og har dere noen anbefalinger å komme med?

Vet at det er mulig å handle på utenlandske nettbutikker, men jeg føler mere trygghet med å bruke norske butikker. FotoVideo ser ut til å slå ut MPX og Komplett når det gjelder pris.

La meg få høre fra dere, det vil jeg bli takknemlig for.  :-))

12 thoughts on “Hvilke objektiv skal jeg velge.

  1. Dersom du er i den heldige situasjonen at du kan stikke innom fotovideo i Oslo, så ville jeg gjort det. Har selv handlet der og de som jobber der er både serviceinnstilte og kvalifiserte til å plukke ut det du trenger. Bor du lengre unna, så kan du sikkert sende dem en epost med noen spørsmål.

    Har selv brukt lang tid på å plukke ut et nytt objektiv og valget falt på et fra Sigma. Erfaringen får komme etterhvert i og med at jeg ikke har hatt det i mer enn noen få timer 🙂

    Jeg ville også tatt en tur innom Digital Camera Reviews og sett gjennom både forum og tester. De har blant annet skrevet litt om Tamron AF 18-270mm.

    http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_18-270_3p5-6p3_vc_n15/

    • Nei det har jeg ikke. Har akkurat lest ditt innlegg, og tar poenget ditt. Så hvis jeg hadde muligheten så ville jeg gjort det. Sannsynligvis tyr jeg til telefonen. Å oppsøke en liten fotobutikk i Narvik er ihvertfall dødfødt… De har ikke mye peiling.

  2. Jeg vil i utgangspunktet si at jeg er uenig i at Canon’s 18-55 er ubrukelig, jeg bruker det selv hele tiden og er veldig fornøyd med resultatene. Men jeg må jo si at 17-85 som følger med eos50d i kiten er veldig bra, jeg bruker det sammen med Eos40d.

    Jeg har i tillegg anskaffet meg en 50mm f/1.8 objektiv for portrettering, det er meget godt og lyssterkt og kan brukes inne uten blits.

    I tillegg har jeg 100mm makrolinse som også er glimrende til portrettbilder.
    Hvis jeg skulle valgt en kombinasjon til 20 lakser ville jeg nok tatt eos 50d kit, pluss 50mm objektivet (det koster bare 900 kr ca.). Da ender du på ca. 16000.

    se f.eks:
    http://www.papyrus.no/PartDetail.aspx?q=p:2143110;c:36154;r:kelkoo

    Med de resterende 4000 kronene ville jeg begynt å spare til Canon’s glimrende 70-200 L IS USM f/4 zoomobjektiv. Dyrere, men verd å vente på. Koster ca. 8000

    http://produkt.akam.no/product.php?product_id=50468&view=productinfo

    Lykke til!

    Stikk gjerne innom bloggen min på http://www.skinke.com🙂

  3. Jeg har Sigma sitt 18-200mm OS, og synes det er et greit kompromiss som turobjektiv. Man slipper å bruke tid på å bytte mellom en del zoom (feks portrett av noen 5m unna) og landskap- / oversiktsbilder på bekostning av noe optisk forvrengning.

    Når det er sagt så tror jeg Canon sitt 18-200 er bedre, men det var ikke på markedet når jeg kjøpte.

    Her er en god test av Sigma-objektivet:
    http://www.ephotozine.com/article/Sigma-18-200mm-f35-63-DC-OS-1

    • Hei igjen. Bildet som header blogen min er ikke Fagernesfjellet, men Valletinden ytterst i Efjord, ca 8 mil sør for Narvik. Men når jeg ser på bildet skjønner jeg godt at du tar feil. Det er faktisk ganske likt fra den avstanden og vinkelen som bildet er tatt.
      Håper allikevel du har hatt gode opplevelser i Fagernesfjellet. For en som liker seg på nedoverski er det et praktfullt anlegg vi har her. For noen år siden brukte jeg bakkene flittig, 2 og 3 ganger i uken. Og blei godt trent i beinan etter hvert. Har duforresten opplevt å komme opp med heisen tidlig lørdag eller søndag formiddag, i strålende sol og nypreparerte løyper. Ypperlig føre, og du har anlegget nesten for deg selv. Dette har jeg fått med meg et par ganger, og jeg glemmer det aldri. Man behersker det meste, og er nesten verdensmester…
      Vakkert, herlig og godt. Så godt at om jeg kom på «innerski» eller i rotasjon så husker jeg det ikke lengre..

  4. Dette hørtes ut som himmelrike.
    Jeg ville stilt meg følgende spørsmål: Orker jeg skifte objektiver titt og ofte, eller vil jeg ha ett objektiv til å gjøre jobben?
    Siden du skal ha EOS50D, ser det ut til at du har 10 000 kroner å kjøpe objektiv for. Da vil jeg prøve å utfordre litt. I følge f.eks. Fotografi er det ikke spesiell grunn til å oppgradere fra EOS40D til 50D. Du kan få 40D for veldig bra priser for tiden, og elevene mine som har kameraet er veldig godt fornøyd – noe jeg kan bekrefte av bildene de tar (Selv bruker jeg Olympus E3).
    Da har du plutselig 14 000 kroner til optikk. Og som alle vet er det optikken som gjør bildene, ikke kameraet.
    Det jeg ville lagt i bagen, var en 50mm f1.4 til 2700 kroner. Det er utrolig flott å fotografere med lav Dybdeskarphet og i mørke rom uten blits. Et fantastisk objektiv til en god pris. Canons f1.8-objektiv holder ikke mål, det har vi dårlige erfaringer med her på huset.
    Dernest hadde jeg satt av 2500/3000 til en makro, f.eks. Tamrons 90mm/Sigmas 105mm eller Canons 60mm.
    Så MÅ man ha en vidvinkel. Sigmas 10-20 fungerer veldig bra til ca 3500 kroner.
    Da har du 18-55-objektivet til vanlig fotografering, og trenger «bare» penger til en telezoom og en blits. Og i følge mitt regnskap sitter du fremdeles igjen med 5000 kroner til å finne en god løsning her.

    Det jeg ihvertfall kan garantere deg med dette oppsettet, er en langt større fleksibilitet enn du vil ha med en 18-270-linse, som vil være begrenset i billedkvalitet i ekstremområdene, og med relativt dårlig lysstyrke. I stedet får du både ekte makro, ekte fotografering i mørke, ekte DOF-fotografering, og mulighet til å ta bilder på kort avstand.

    Men altså: Hovedspørsmålet – må du ha Canons 50D eller holder det med 40D? Vil du ha færrest mulig linser, eller vil du ha stor fleksibilitet? Det bestemmer vel i stor grad svaret.

  5. Takker for nyttig innspill.
    Skal jeg velge D40 eller D50 er et godt spørsmål. I forhold til kvalitet og egenskaper er det vel små nyanser. Som når det gjøres sammenligning mellom Nikon og Canon. Forskjellene er små når det dreier seg om kameraer i samme prisklasse, så etter mitt skjønn er det smak og behag som til slutt avgjør. Digit.no og Akam.no konkluderer med at det er nyttige oppgraderiger som er gjort fra D40 til D50. Men det er jo som du er inne på, spørsmål om D40 allikevel er godt nok… Til syvende og sist kan det jo hende at jeg kun bør kjøpe objektiver til mitt D350………Nei dèt blir for kjedelig.
    Uansett så går utviklinga i denne bransjen vanvittig fort, og om ikke lenge er D40, D50, Nikon 600 og 700 osv osv avlegse kameraer. Og, …..det er lett å bli revet med.
    Uansett er det nyttig å få høre fra de som har erfaringer, og jeg skjønner at du har høstet litt fra andre også i og med at du underviser i faget. Det er jo nettopp slikt jeg er ute etter når jeg bruker bloggen til å spørre.
    Har forresten vært innom bloggen din og sett på noen av bildene. Kjempebra bilder, og all honnør til deg for det!

  6. Veldig hyggelig å høre, stnevert (interessant nic, forøvrig).
    Man kan godt si at utviklingen går raskt, men samtidig er det et poeng som noen sier at egentlig så kommer man ikke så veldig mye lenger med dagens kamera. Faktisk skriver Fotografi at kamerabransjen er inne i en liten krise, for det er ikke så mye å forbedre på kameraer med digitale format. Derfor går veien nå mot fullformatskamera (Nikon D700 som kongeeksemplet – kamerahus til 15 000 kroner er veldig bra). Når det gjelder APC så handler det mer om andre funksjoner, som muligheten til å filme og antall bilder pr. sekund. Jeg tror at akam og andre er avhengige av oppgraderinger for å kunne leve. Utstyret som fins nå er allerede bra nok – hvis du da ikke skal investere i fullformat, som koster foreølpig koster deg skjorta, og som krever optikk som tåler så sterk kvalitet.
    Å beholde EOS350D? Nei, det må du ikke finne på. Det er en helt annen opplevelse å fotograferemed 40D. Jeg merker det etter to måneder med nye elever. Plutselig stanger de i taket på funksjonalitet, og mangler utviklingsrom. Med 40D har de så det holder i fem år framover. Det samme gjelder Nikons D200 eller Olympus E3, og kanskje Nikon D80/90 også.
    Lykke til med valget. Jeg kommer til å følge med på bloggen din, og er spent på hva du lander på.

    • Det er ikke fritt for at du har gitt meg et lite dilemma. Skal jeg velge 40D eller 50D. Du har utvilsomt et meget godt poeng, og allerede før jeg viste ditt innlegg til en av mine sønner, var jeg vaklende. Og da du fikk uforbeholden støtte er jeg ikke fullt så vaklende lenger, og det ser ut som at jeg vil lande på 40D….
      Men jeg har et spørsmål til deg, hvis det går bra. Har du prøvd og har erfaring med objektiver som Tamron 10-270 som jeg nevnte tidligere?
      En annen av mine sønner som også driver litt med foto har en Canon 28-135 f 3,5 IS USM som han liker. Har såvidt prøvd det. Det eneste jeg reagert på var at det ikke var så rask på fokuseringen. Ellers driver jeg og leser og vurderer og vurderer på nytt og klør meg i skallen, og innser at det er et luksusproblem jeg har.

  7. Heisann faderen. Jeg foreslår at du tester ut min 50mm når jeg kommer hjem. Uten tvil hadde jeg kjøpt den av samme grunner som ovenfor – F1,4 er rett og slett grunn nok. Da får du også testet 28-135mm som er min allround. Som jeg sa når vi tidligere snakket ville jeg nok kanskje tatt 17-40mm L f/4 som Espen har som jeg selv er litt småforelsket i…

  8. Jeg så jo hva du hadde skrevet, og lest Eriks synspunkter (Erik var også min assistent i fjor og en av de teknisk mest kyndige mennesker jeg vet om – også innen foto).
    Jeg er enig med ham i det med overlapen. 10-20 er et meget bra objektiv. 17-70 er bra, men ikke sånn at man detter av stolen av det. 18-270 kjenner jeg ikke til, men jeg er skeptisk til objektiver som har «alt i ett». Noe kvalitetstap må du regne med.
    Min helt klare prioriteringsrekkefølge er: Vidvinkel til landskap og gatefotografering (Sigma 10-20 eller Tamron 11-18, evt. 10-24). En makro til portrett og nærfotografering (Sigmas 70mm virker helt bra), og 50mm f1.4 – det er ingen objektiver jeg liker bedre enn dette – eller min Sigma 30mm som jeg bruker som alternativ.
    Med dette har du en serie fra 10 til 70 mm som dekker veldig mange bruksområder. Du magler bare en tele, og der er det jo mange å velge mellom på markedet. Jeg ville først og fremst sett etter lysstirke og brennvidde – eller satset på et stativ eller monopod. Erfaringen min er at telen er det objektivet som oftest blir liggende igjen i bagen.

Legg igjen en kommentar

