Hvilke objektiv. Og kamera skal jeg velge.

Etter å lest og vurdert så øyet er både det ene og det andre, og lest og vurdert andres gode råd og tanker, tror jeg at jeg begynner å se handlelista. Et greit gjøremål når man først holder seg innendørs, bare ute på verandaen og fotograferer månen med et Nikon Coolpix 8700.

Mest sannsynlig blir det ikke Canon 50D, men 40D.  og følgende objektiver:

Macro: Sigma Macro 70 mm f.2,8 (Trives med æ gå ned på knærne og tett innpå)

Til daglig bruk: Sigma 17-70 mm f.2,8 DC Macro canon (allroundobjektiv med mulighet til macro, og ikke så værst mht lysstyrke)

Zoom: Canon EF 28-135 f. 3,5 IS USM (litt lyssvakt og treg USM, men kjenner fotograf som er fornøyd med det) Og UV-filter til.

Med snutebag med ekstra plass til objektiver er jeg oppe i ca kr 18.000. Og legger to tusen unna til sparing og kjøp av vidvinkel og blits, eller en 50mm f 1,4.

Dette bør være en god start på et nytt fotoår.

ER DET NOEN SOM VIL KJØPE ET CANON EOS 350 MED ET 18-55 F.3,5 – 5,6?

6 thoughts on “Hvilke objektiv. Og kamera skal jeg velge.

  1. 17-70 og 28-135 var en ganske enorm overlapp. Du må jo bare marginalt opp i pris for å få en 70-300. Evt kunne du jo få en meget god vidvinkel(Sigmas 10-20mm f.eks.) for noe mindre enn prisen for en 28-135. Hva du har mest bruk for av heftig tele og heftig vidvinkel kommer jo helt an på hvilke bilder du vil ta, landskap og folk, eller dyr. Skal du ta bilder innendørs ville jeg uansett gått til anskaffelse av blits før det tredje objektivet. Fotografering innendørs er en annen verden når du monterer en skikkelig blits på kameraet.

  2. må nesten si meg enig med drablos, overlapper ikke de hverandre ganske godt? Er det ikke bedre da med en bedre zoom istedet for 28-135mm’ern – da har du jo en skikkelig zoom og en allround med macro mulighet som uansett tar knekken på canon på lysstyrke?

  3. Er enig med mye av det som er skrevet. Og lar gjerne meg veilede, egentilig i stor grad.
    Det jeg er smertelig klar over er at jeg får ikke alt jeg ønsker meg. Og det blir ett og annet kompromiss. Siden jeg har interesse for å fotografere fugler mye mer enn jeg har gjort tidligere, blant annet, har jeg behov for en bra zoom. (Vil gjene komme tettere inn på bøde hegre og ørn.) Aller helst et objektiv med bra lysstyrke. Men det koster, og skal jeg ha råd til flere objektiver nå, kan lysstyrke ikke være avgjørende. Men, jeg har som sagt nøye vurdert tilbakemeldinger jeg har fått, og handlelista ser slik ut nå. Foreløpig, he he….: (godt mulig den endrer seg, hvem vet)

    Canon 40D
    Sigma 10-20 mm f4
    Sigma 17-70 f 2,8 med macro
    Canon EF 50 mm f 1,4 USM ( så etter et lyssterkt med brennvidde 35 til 40 mm, men kunne ikke finne det hos Fotovideo.no)
    Og så et Canon 70-300 mm f.4 IS og USM (skal jeg ha noe mere lyssterkt koster det en god del, og må droppe andre objektiver)
    Når jeg kjøper med en hendig snutebag med ekstralommer til objektiver er det meste brukt opp, og litt til. Bare litt.
    Esktern og egnet blitz får komme seinere. Det samme med et «ekte» macroobjektiv hvis Sigma 17-70 ikke e duganes i macromodus.
    Da har jeg objektiver som dekker et ganske stort område.
    Det jeg er mest usikker på er den største zoomen, hvor bra den er, og om jeg skulle tør å satse på Tamron 18-200 eller 18-270 mm. Men jeg er ganske sikker på at Ertzgaard har rett i det han sier. Som du vet så irriterer det meg når bilder får dårlig kvalitet pga objektivet. Jfr alt det jeg har sagt om objektivet som fulgte med 350-en.
    Glær mæ førresten til dokker kommer hjem om få dager. Bamseklem venter!!

  4. Hvilke objektiv (flertallsform. Skal kjøpe flere objektiv vet du). Og kamera skal jeg velge?
    Kunne selvsagt skrevet: «Hvilke objektiv og hvilket kamera skal jeg velge?» Hvilket kanskje er mere riktig, kanskje…. 😉

Legg igjen en kommentar

