Nytt kamera

Så har jeg gått til anskaffelse av et Canon EOS 40D, med et Sigma 17-70 mm f 2,8-4,5.

Såvidt kommet i hus ble batteriet ladet opp, og jeg tok noen prøvebilder før jeg dro til familieselskap hvor det ble tatt en bråte med bilder.  Det oppsto ei Error-melding som forsvant da jeg slo kameraet av og på igjen, og det fungerte bra.

Bildekvaliteten imponerte meg, og jeg ser frem til å få sette meg grundig inn i mulighetene kameraet har.

Søndag og mandag kom Error-meldingen flere ganger, og mandag skapte utstyret seg vrang: «Error 01. Kommunikasjon mellom kamera og objektiv fungerer ikke.  Rens objektivkontaktene.»

Det har jeg gjort, både på objektivet og kameraet. Noen gang nytter det, og noen ganger ikke. Om objektivet er innstilt på AF eller MF betyr ikke noe, heller ikke om jeg benytter blitz eller ikke. Tok en del bilder i går kveld, og problemet var der. Tok nye bilder på vei til jobb i morges, alt ok. Nye bilder på jobb, og «ERROR»!!

Har ikke rukket å bli sur ennå,  og etter avtale med forhandler skal jeg prøve det ut i jula, og eventuelt komme tilbake til saken. I værste fall returnere kamera eller objektiv, eller begge deler til serviceavdelingen…….

Er ikke innstilt på å plages med splitter nytt utstyr!!

Det ligger an til et aldri så lite «Anger av kjøp».  Vil egentlig ha 40D, …… hva er alternativet…….. toskat tidspunkt å gå over til 50D…….

Prøvde forøvrig 3  canonobjektiver, og alt var da normalt. Med Sigmaobjektivet mitt på et Canon 350D var det også normalt…..

5 thoughts on “Nytt kamera

  1. Høres i grunn ut at det er noe galt med det nye Sigma objektivet ditt, prøv å bytt det i butikken. Forøvrig er jeg enig om at 40D er et godt kamera, hadde det selv for ikke så lenge siden.

    Lykke til med nytt kamera og god jul.

  2. Canon 40D er et ypperlig kamerahus, så ser ingen grunn til å bytte det ut.

    «etter avtale med forhandler skal jeg prøve det ut i jula, og eventuelt komme tilbake til saken.»

    Akkurat det tror jeg ikke jeg hadde funnet meg i. Er utrolig kjedelig å krangle med kamerautstyret mitt i jula. Der skulle du virkelig krevet fortgang i sakene!

    Ønsker deg en riktig god jul, og håper du slipper å krangle for mye med utstyret 🙂

  3. Fikk kameraet sist lørdag, og i dag er det lille julaften. Ikke stort å gjøre så tett opp under jula. Har ennå ei og ei halv uke hvor jeg kan benytte meg av angrefristen. I og med det at jeg har en sønn som har tre forskjellige objektiver jeg kan prøve med, og at han kan prøve mitt Sigma-ogjektiv, så har vi mere konkret å holde oss til når jula er over. Hvis det viser seg at det er selve kameraet som fusker, da forlanger jeg nytt, eller hever kjøpet.
    Men, men, tar det rolig nu, så får jeg se etterhvert om jeg må bruke litt krutt.
    Riktig god jul ønskes tilbake til deg.

  4. Syns det høres ut som en fin innstilling, hvertfall med så mange objektiver tilgjengelig. Godt å høre at du er fornøyd med billedkvaliteten. En av elevene mine har akkurat samme pakke som deg, og tar veldig bra bilder med settet. Det tislvarer mitt Olympus E-3 med 14-54-objektiv, og det er et meget hendig brennviddespekter. Savner nok av og til vidvinkelen fra 9 til 14 mm, men det er vel heller unntaksvis.

    Når det gjelder feilmeldingene, så holder jeg nok en knapp på at det er objektivet sin feil. Sigma har jo en historie med mandagsobjektiver, og flere av deres serier har jo blitt trukket tilbake til finjusteringer og oppdateringer før de har blitt sluppet ut på markedet igjen.

    Min Sigma 30mm var et objektiv i den kategorien. De slapp det alt for tidlig, og det gikk vel et år før de våget å sende det ut igjen. Den gangen var det snakk om fokusproblemer.

    Kos deg med kameraet i jula, håper vi får se noen av resultatene snart. (Og gjerne eksempler på hvordan bilder fra det nye utstyret er bedre enn de fra det gamle… 😉 )

    • Koser meg allerede med utstyret, problemer til tross. Og jeg er optimist, tror det skal bli mere «kos» i løpet av de siste dagene av året.
      Ønsker deg og dine ei varm og god jul, ikke så mye fjas og mas, men bare ei jul med god varme, dere imellom.
      Hilsen Stein-Evert

Legg igjen en kommentar

