Skitur ved Riksgränsen 16. mai 2010

Jeg dro etter snøen 16. mai. Til Riksgränsen og Katterjåkk.

Før jeg dro var jeg på internett og sjekket web-kameraet som Riksgränsen har på toppen av fjellet. Det viste strålende sol, og tåke nede i dalene. Kjørte av gårde, og da jeg nærmet meg Bjørnfjell ble det tett tåke og en del vind. Dro derfor videre, og etter noen minutters overveielse i bilen  ved Katterjåkk kom jeg frem til at jeg måtte ta sjanse på at det virkelig var sol og ikke tåke lenger opp. På med sekk, rødt klister under skiene, og jeg begynte å gå. Tåka var til tider ganske tett, men jeg følte meg rimelig sikker når jeg fulgte scooterspor og veistikkene oppover. Etter ei stund kom jeg i prat med et svensk par som var på tur nedover. De kunne fortelle at «det er soligt på toppen.»

Halvveis var jeg over tåka, og sola overtok. Det ble en strålende dag. Og etter å ha gått opp og opp i ca 1 time og 45-50  minutter var jeg på toppen.

Bildene under er ganske så betegnende for hvordan turen var.

Endelig var en tåkeke tilværelse over. Litt mindre dugg på brillene fra nå av. Blinddalen og Katteratdalen tildekket av tåke.

Katteratdalen

Det var en god del folk i bakkene. Fantastiske forhold, og varmt og godt til å sitte i ro og nyte sol og tilværelse.

Innover Katteratdalen.

Det er herlig med vår. Nede ved sjøen, og ved heimen. Hagen tørker opp og man kan begynne å sysle med hagearbeid. Men det er ikke til å komme unna at tida på fjellet først i mai er helt fantastisk. Du som ikke har opplevd skitur i shorts, med stekende sol, varmt, fuglekvitter, snøen tiner og det klukker og sildrer over alt,  bekker blir til elver, og snøen blir blågrønn av overvann. . . . . ja du har virkelig noe til gode.  Hvis du trives med friluftsliv da.

Legg igjen en kommentar

