Fottur Nikkaluokta – Kebnekaise – Bjørnfjell – DEL I

I begynnelsen av juli mnd 2008 gikk jeg denne turen som jeg brukte èn uke på. Jeg gikk alene, og holdt meg til merket løype hele tiden.  Dermed var sikkerheten ivaretatt, helt til jeg forlot Alesjaure og gikk til Unna Allakas og Bjørnfjell. Den ene dagen traff jeg ikke ett eneste menneske, ikke før jeg kom til Unna Allakas. Dagene etter traff jeg et par fra Danmark, og en enslig danske som smilte og sa «jæ ja» til alt jeg sa. Trur ikke han skjønte en dritt av hva jeg sa.

Jeg legger ut en del bilder fra turen, og håper du kan ha glede av en fjelltur foran pc-en.  :-))

Starten på turen. Nikkaluokta. Har 19 km foran meg, men har planer om å ta båt 6 km av turen. Tenker at det er en fornuftig start på turen, har 29 kg på ryggen. Telt, sovepose osv, alt som skal til for å overnatte på egen hånd.

Ankommet Käbnekaise Fjellstasjon hvor jeg har meg et herlig måltid. Posemat blandet med kokende vann.

Har forlatt Käbnekaise Fjellstasjon og startet turen mot Singistuen.

Selv om jeg lå i telt overnattet jeg like ved hyttene.

Singistuene nede ved elven.

På tur mot Sälkasstugorna, 12 km fra Singi.

Sälkas. Man traff på en del folk om kveldene.  En god del lå i telt, og en del overnattet i hyttene.

Festen er over. Boksmat og cola. Herlig!

På annenhver hytte var det butikk, så der er ikke nødvendig å ta mat med seg for hele turen.

Kveldskos med medbrakt lektyre.

Har nå passert Tjäkta-passet. Her er det mulighet til å trekke seg innomhus dersom været ikke er bra. Her hadde meg meg middag, posemat igjen.

Har nå passert stuene i Tjäkta og er underveis mot Alesjaure.

Et måltid som består av bacon som jeg har spart på. Reine herremåltidet!

Stuene i Alesjaure. Har nå hatt ei natt der og er begynt på neste etappe. Strekninga Sälkas – Alesjaure var turens lengste dagsetappe, 25 km. Hadde ingen problemer på turen, så alle turene opp til Ankenesfjellet og Tøttadalen har nok gitt meg et bra grunnlag for en slik tur…..

Unna Allakas neste.

Flaska fylles. Og det ble drukket en del under turen.

Siden turen gikk først i juli var jeg forberedt på at det ikke nødvendigvis var full sommer oppe i høyden. Men sommeren var allikevel kommet kortere enn jeg hadde forventet.Mye kald nordavind har nok forsinket snøsmeltinga en god del. Gikk over en god del store snøflekker på denne strekningen.

Så langt på turen har jeg stort sett gått i shorts, men har ofte vært nødt til å ha vindjakke på på grunn av kald vind.

Hvis noen skulle bli fristet til å ta denne turen, så vær obs på følgende: Ifølge kartet er det merket både vinter- og sommerled.  Vintermerkinga er for en stor del ramlet ned og ligger på bakken. Sommerleden er også svært gammel og dårlig merket. I dårlig vær vil det være svært vanskelig å holde stien. Flere ganger måtte jeg stoppe opp for å finne tilbake til den etter å ha kommet bort fra den. Og da var det sol og godt vær! I dårlig vær med dårlig sikt vil det kanskje være uforsvarlig å gå her!!

Unna Allakas, og ganske kort vei til norskegrensa.

Hadde tenkt å slå leir i dette området, med vindstille og mye mygg gjorde at jeg gikk videre mot Sjangli. Visste fra før at det var muligheter til å slå opp telt oppi bakkene der. Og det gjorde det også. Og her var vindt veldig velkommen, den holdt mygga nogenlunde i sjakk.